معتمدی: قدس ویژه خراسان- استاندار خراسان رضوی با اشاره به سفر زائران امام رضا(ع) در دهه آخر صفر به مشهد مقدس، اظهار داشت:باید زمینه مشارکت مردمی برای خدمات رسانی به این زائران فراهم شود و همه کارها صرفاً دولتی نباشد.

 تخصیص 66 درصدی اعتبارات خراسان رضوي

رشیدیان در جلسه شورای برنامه ریزی استان ضمن تأکید بر بسیج همه  امکانات و ظرفیت دستگاه‌های اجرایی برای خدمات رسانی مطلوب به زائران بارگاه منور رضوی افزود:این خدمات در مسیرهای منتهی به مشهد ویژه زائران پیاده در ایستگاه‌ها، اماکن و بقاع متبرکه باید مهیا و ارایه شود.

•  125 مدرسه برای اسکان زائران دهه آخر صفر

وی با اشاره به نقش مثبت آموزش و پرورش در اختصاص مدارس برای اسکان زائران  اضافه کرد:با توجه به اینکه امسال نیز قرار است 125 مدرسه برای این مهم در نظر گرفته شود، بنابراین یک میلیارد تومان برای اسکان و تجهیز مدارس باید در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

وی همچنین درباره سند راهبردی آی سی تی استان نیز تصریح کرد:با توجه به تصویب این سند در جلسه شورای برنامه ریزی خراسان رضوی، باید کمیته راهبری و اجرا در اداره کل فناوری و اطلاعات تشکیل و دستگاه‌های اجرایی توجیه و آموزش لازم را فرا گیرند.

وی با تأکید بر پیگیری این سند برای اجرا در سال آینده، خاطر نشان کرد:این سند که توسط پارک علم و فناوری تدوین شده، نباید  به عنوان سند کتابخانه ای باشد، بلکه یک سند اجرایی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین در خصوص طرح آمایش استان خراسان رضوی که مطالعات  مرحله اول آن از سال 84 آغاز و در سال 87 مصوب شد نیز تصریح کرد:مرحله دوم آمایش استان از سال 91 توسط جهاد دانشگاهی شروع و اکنون به اتمام رسیده است.

استاندار خراسان رضوي ادامه داد:این سند بالادستی است که در استان هم در حوزه سازمانی ،دستگاهی ، جغرافیایی و منطقه  باید مورد توجه قرار گیرد و همه مسؤولان پس از تصویب این سند، باید پیگیر اجرای آن شوند.

•  فرصت 15 روزه به مدیران استان

رشیدیان با توجه به تقاضای مدیران کل حاضر در این جلسه از شورای برنامه ریزی استان برای مطالعه این سند و سپس اعلام نظر یادآورشد: یک فرصت 15 روزه به مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برای مطالعه این سند داده می‌شود و سپس در جلسه بعدی شورای برنامه ریزی، سند طرح آمایش مطرح و تصویب می‌شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه سند آمایش برنامه راه است ،گفت:برای تدوین آن از زمان استانداران قبلی  خراسان رضوی مانند محمدی زاده ،صلاحی و فروزانفر تلاشهای قابل توجهی انجام شده است.

•  تخصیص 1/66 درصدی اعتبارات استان

در ادامه جلسه، معاون برنامه ریزی و توسعه استان نیز طی گزارشی از روند جذب و تخصیص اعتبارات خراسان رضوی اظهار داشت: از مجموع 972 میلیارد تومان اعتبارات استان تاکنون 641 میلیارد تومان معادل 1/66 درصد تخصیص یافته است.

جمشیدی با اشاره به اینکه از این رقم 308 میلیارد تومان مربوط به اعتبارات جاری است،افزود:در این بخش نیز 214 میلیارد تومان معادل 3/69 درصد تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه 4/73 درصد اعتبارات عمرانی استان نیز از ابتدای سال تاکنون جذب شده است،اضافه کرد:از 134 میلیارد تومان اعتبارات ملی و استانی نیز 111 میلیارد تومان برابر با 83 درصد تخصیص یافته است.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه از 209 میلیارد تومان اعتبارات نمایندگان استان نیز 40 درصد معادل 103 میلیارد تومان تخصیص یافته ،گفت:اعتبار 10 میلیارد تومانی توازن استان ابلاغ و میزان تخصیص آن صددرصد است.

جمشیدی با اشاره به وضعیت تخصیص اعتبارات حوادث استان نیز خاطر نشان کرد:یک میلیارد و 594 میلیون تومان برای آبرسانی  و تأمین علوفه دام عشایر،27 میلیارد تومان برای موضوع آب که 20 میلیارد تومان آن برای آب منطقه ای  استان و 6 میلیارد تومان نیز برای آب روستایی و همچنین پنج میلیارد تومان هم برای بحث سیل اختصاص یافته است.

تفاهم نامه برای ساخت خانه های بهداشت

وی با اشاره به تفاهم نامه منعقده بین دانشگاه علوم پزشکی، استانداری و بسیج برای ساخت خانه های بهداشت در استان یادآورشد:یک میلیارد و 102 میلیون تومان بابت سهم استانداری در این تفاهم نامه در نظر گرفته شده است.

جمشیدی در ادامه با اشاره به منتفی شدن ایجاد شبکه زیارت با تصمیم صدا و سیما تصریح کرد:با توجه به اینکه دو میلیارد تومان برای این مهم در اختیار صدا و سیما قرار گرفته بود، مقرر شد این مبلغ برگشت داده شود.

وی با بیان اینکه پیشنهاد استان اختصاص این مبلغ برای حوزه هایی مانند مناسب سازی مسیرهای زائران پیاده امام رضا(ع)، تأمین زیرساختهای بقاع متبرکه در مسیر این زائران و سرویسهای بهداشتی هزینه شود،گفت:طبق ماده 18 قانون بودجه  33 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار در اختیار استان است که طبق دستورالعملهای مشخص بین شهرستانهایی که پایین تر از میانیگن استان قرار دارند، توزیع می‌شود.

شکست طلسم اعتبارات بحران

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی نیز با بیان اینکه با پیگیری های استاندار، سرانجام طلسم توزیع اعتبارات بحران شکسته شد،گفت:با پیگیری های استاندار خراسان رضوی، سرانجام توزیع اعتبارات ماده 10 و 12 در کشور آغاز شد .

واحدی با بیان اینکه یکی از معضلات جدی استان بحث آب است،اضافه کرد:سهم استان از اعتبارات بحران بین دستگاه‌های مشمول توزیع می‌شود.

وی  افزود:از جمع اعتبارات استان بیش از  335 میلیارد تومان برای 137 پروژه که پنج میلیارد تومان برای 112 پروژه با هدف جبران خسارت و 20 میلیارد تومان برای آب سد دوستی و ارداک ،6 میلیارد تومان برای پروژه  های آب و فاضلاب روستایی ،یک میلیارد تومان برای بخش عشایر و 15 میلیارد تومان هم برای آب و فاضلاب مشهد و استان تخصیص می‌یابد.

واحدی با بیان اینکه طبق مصوبه هیأت دولت 30 میلیارد تومان نیز به استان اختصاص یافته،گفت:از این محل 6 میلیارد تومان برای لایروبی قنوات و 23 میلیارد تومان نیز برای پروژه های حوادث غیر مترقبه تخصیص می‌یابد.

وی در بخش دیگر در خصوص اسکان زائران دهه آخر صفر تصریح کرد:از 120 مدرسه مورد تعهد آموزش و پروش تاکنون 71 مدرسه مشخص و اعلام شده، البته مدارس اطراف حرم مد نظر است.

200 هزار زائر پیاده در راه مشهد

وی با اشاره به پیش بینی تشرف 200 هزار زائر پیاده به مشهد مقدس اظهار داشت:از هم اکنون دو کاروان پیاده از کلاله و بم به سمت مشهد در راهند و بزودی از دیگر مناطق استان نیز این حرکت آغاز می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برای استقبال و خدمات رسانی به این زائران باید آماده بود،افزود:در مسیر های 6 گانه منتهی به مشهد 130 ایستگاه ثابت و سیار خدمات رسانی به زائران ایجاد شده است که 30 ایستگاه سرویس بهداشتی ندارند، همچنین برخی از بقاع متبرکه با کمبود زیر ساختهای زیر بنایی مواجه هستند، بنابراین اینها از جمله اولویتهایی است که باید مد نظر قرار گیرد.

نکته منفی برای استان

وی در خصوص سهم استان از درآمد  تخلفات و جرایم رانندگی  تصریح کرد:سهم استان در سال گذشته از این محل 11 میلیارد و 760 میلیون تومان بود که طبق قانون 70 درصد سهم شهرداری ها و 30 درصد روستاها توزیع و تخصیص داده شد.

واحدی ادامه داد:سهم امسال خراسان رضوی ازاین محل بیش از 19 میلیارد تومان است که البته این برای استان یک نکته منفی است و باید برای تخلفات راهنمایی و رانندگی استان فکری کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استان اضافه کرد:این رقم بر اساس شاخصهای تعیین شده توسط قانون از جمله گزارش پلیس راهور و راه، جمعیت، مطالعات ساماندهی، در محور اصلی بودن و نیز نقاط حادثه خیز بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع می‌شود.

وی ادادمه داد:بر این اساس رقم یاد شده بین شهرداری های  73 شهر و دهیاریهای حدود  300 روستا توزیع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.